Arvokas vai arvoton yritys?

Yrityksen arvot eivät oikeasti ole mikään vanhanaikainen pikkujuttu. Ne eivät ole pakollinen kiviriippa nettisivuilla tai printtinä ajatuksella: ”koska muillakin ne on”. Ne eivät myöskään ole toiminnan päämäärä tai itseisarvo, vaan ne ovat yritystä elossa  pitävä happi. Ne auttavat suoraselkäisinä tienristeyksissä ja luovat yrityksen toiminnalle sielukkuutta ja henkeä. Niiden pohtimiseen, avaamiseen ja konkretisointiin kannattaa siis käyttää hieman aikaa. Ettei happi lopu kesken tai tule valittua väärää tietä.

Tuulimylly

Moni kakku päältä kaunis

Sain käsiini joku aika sitten suuren kansainvälisen yrityksen arvoista kertovan vihkosen. Se oli kauniille ja paksulle paperille painettu ja siinä oli värikuvia. Tekstiä oli vähän, mutta koko paketista huokui laatu. Tuntui upealta, että tällaiset asiat oli laitettu oikein vihkoon jaettavaksi asiakkaille ja annettavaksi työntekijöille ja yhteistyökumppaneille. Avasin vihkosen kiinnostuneena. Positiivinen into vaihtui kuitenkin nopeasti pettymyksen tunteeseen. Vihko sisälsi sen kaiken saman, mitä yleensäkin. Tavallisia ympäripyöreitä sanoja ja lupauksia, joiden konkreettista merkitystä saattoi vain näin mahdollisesti/ehkä/joskus tulevaisuudessa –asiakkaana jäädä arvailemaan. Konkretia puuttui ja sanat kumisivat tyhjyyttään. Ulkokuori lupasi enemmän kuin mitä sisältö antoi.

Arvot tiivistävät yrityskulttuurin

Taannoin kuulin myös yrityksestä, jossa arvot olivat yht´äkkiä vaihtuneet firman nettisivuilla. Osa vanhoista oli jäänyt pois ja uusia tullut tilalle. Se aiheutti työntekijöissä ymmärrettävästi hämmennystä. Entä mitä tulee mieleen yrityksestä, jonka arvot koskevat vain asiakaspalvelua eikä työntekijöitä ollenkaan? Minkälaista tarinaa mahtaa kertoa yrityksen kulttuurista, jos sen tärkein ja arvokkain tuloksentekijä, työntekijä, jätetään arvojen ulkopuolelle?

Juho Kunttu kirjoittaa arvoista: ”Niiden tulisi kuvastaa tapaa toimia, sitä maailmaa, jota jokainen organisaation jäsen tunnistaa arkisissa toimissaan. Yksinkertaisimmillaan arvot tiivistävät yrityksen kulttuurin muutamaan tavuun.” Arvojen tulisi kyllästää kaikki toiminnan kerrokset yrityksessä. Niiden pitäisi koskea niin johtajia, esimiehiä, työntekijöitä kuin asiakkaitakin. Niiden pitäisi näkyä työn tekemisessä ja toisten kohtelussa, asemasta tai työtehtävästä huolimatta. Ja niiden pitäisi välittyä asiakkaalle silloin kun tuote vaihtaa omistajaa.

Työntekijöiden kertoma tarina Työvälineet

Tärkeää on, että työntekijät tietävät yrityksen arvot, pääsevät niihin vaikuttamaan ja niistä keskustelemaan ja näkevät arjen työskentelyssä ja vuorovaikutussuhteissa niiden toimivuuden. Silloin he voivat selkä suorana sitoutua yritykseen ja olla ylpeitä työpaikastaan. Silloin he saattavat kertoa yrityksestä arvokasta ja positiivista työntekijätarinaa.

Kuolleiden ja kuopattujen arvojen hautausmaasta kun ei kenelläkään ole hyvää kerrottavaa. Siellä on vain hiljaista ja haudanvakavaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s