Viestintäairut kiinnostaa – tuleeko sinusta sellainen?

Työntekijälähettiläs, Brändilähettiläs, Muutosagentti ja Viestintäairut istuskelivat yhdessä kahvilla. Sateinen perjantaipäivä ja satunnainen törmääminen Makkaratalon kulmalla sai aikaan sen, että kupillinen kahvia ja kollegiaalinen pikku paussi tuntuivat erityisen hyvältä idealta. Työntekijälähettiläs, Brändilähettiläs ja Muutosagentti olivat myös salaa hyvin kiinnostuneita kuulemaan nuorimman kollegansa, Viestintäairuen, kokemuksia uudesta pestistään. Huhu oli jo lähifirmoissa kiertänyt, että kollegan hommat olivat ihan jotain muuta, kuin mihin aiemmin oli totuttu.

Viestintäairut2

Työntekijälähettiläs kertoi työviikkonsa olleen hyvin kiireinen. Hän oli omien töidensä ohessa hoitanut lähettilyyttään ja saanut pienen bonuksenkin ahkeruudestaan. Iso viestintäyritys oli laatinut upean ja innostavan markkinointimateriaalin ja sitä yrityksen kaikki 1500 työntekijää nyt kehotuksesta jakoivat joka tuuttiin. Tähän käytettiin sekä yrityksen omia viestintäkanavia että työntekijöiden yksityisiä somekanavia. Tiukka työskentely oli tuottanut jo upeaa tulosta: yritys oli saanut ”kasvot” somessa ja uusia asiakkaita ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita oli tavoitettu pilvin pimein.

– Positiivisten ja innostavien asioiden jakaminen ja yrityksen toiminnasta tiedottaminen on kyllä hienoa ja samalla sitä oppi itsekin paljon uutta: somen käyttöä ja tehokkaampaa tekstinhallintaa, Työntekijälähettiläs jakoi ajatuksiaan kahvikupposen äärellä.

Brändilähettiläs tunsi kateuden vihlauksen vatsanpohjassaan. Heidän firmassaan ei ollut paljon valmista markkinointimateriaalia näkynyt eikä kuulunut, bonuksista nyt puhumattakaan. Firmassa oli panostettu viime vuosina lähinnä työhyvinvointiin: ergonomiaan, työaikojen joustoihin, yhteiseen toimintaan ja virkistykseen, työyhteisön kehittämiseen, vuorovaikutustaitoihin ja motivointiin. Työporukka olikin hyvin hitsautunut yhteen ja esimiehet ja johto toimivat arvostavasti ja oikeudenmukaisesti. Työkavereiden kanssa puhuttiin, että olipa mukava olla työpaikassa, jossa yrityksen ja työntekijöiden arvot kohtasivat niin hyvin. Työssä oli hauskaa ja tulostakin syntyi.

– Minäkin jaan postauksia somessa yrityksemme toiminnasta ja siitä työfiilingistä mikä meillä siellä on. Ollaan työmaalla ihmetelty myös, että miten on käynytkin niin hyvä tuuri, että ollaan saatu niin mielettömän hyviä ja osaavia tyyppejä meille töihin, Brändilähettiläs sanoi kahvin ryystön lomassa.

Muutosagentti oli hermostuneen oloinen. Hiukset muutosten tuulten tuivertamana hän kertoi ankarasta lähiviikkojen soluttautumistyöstään. Arvioivan ajattelun, arviointiosaamisen ja luutuneiden ajatusten pöllyttäminen työyhteisöissä ei aina ollut helppoa. Hiljaista tietoakin joutui korva tarkkana kuuntelemaan.

– Muutos on ilmassa, asenteet muuttuvat, kaikki muuttuu. Sanokaa minun sanoneen, Muutosagentti totesi painokkaasti ja korosti sanojaan pikkulusikan paukutuksella.

Viestintäairut

Jokaisella on oma postinsa.

Uteliaat katseet kääntyivät nyt leivostaan lohkovaan Viestintäairueeseen.

Viestintäairut kertoi saaneensa koulutuksen uuteen työtehtäväänsä. Yhteistä viestinnän tyyliä ja materiaalin koostamista tehtiin jatkuvasti yhdessä, siihen kannustettiin ja se oli jo osa työpaikan kulttuuria. Koulutuksessa oli opeteltu myös asiakkaiden kriittisten kommenttien vastaanottamista ja hyödyntämistä. Niiden avulla työtä ja työskentelyä kehitettiin. Työpaikan henkeen oli kiinnitetty valtavasti huomiota ja työnantajan luottamus työntekijöihin ja heidän ammattitaitoonsa oli kovaa.

– Meillä töissä on asiantuntijoita, jotka mielellään kirjoittavat työstään ja työhyvinvoinnistaan omin sanoin vaikkapa juuri sosiaalisessa mediassa, Viestintäairut sanoi ja katsoi kollegojaan suoraan silmiin.

Kaikki nyökyttivät vilpittömässä yhteisymmärryksessä päätään. Sillä kaikkia heitä tarvittiin. Oli titteli sitten mikä tahansa.

******

Mikä Viestintäairut? Mikä valmennus?

Viestintäairut-valmennus yhdistää työntekijälähettilyyden, brändilähettilyyden ja muutosagenttiuden parhaat puolet ja rakentaa niistä yhdessä vastuullisen ja omasanaisen inspiraation pohjalta uuden ajan viestintäsanansaattajan: viestintäairuen.

Valmennuksesta vastaavat Joy&Order, Ajatusvoimala Aikatra ja Polulla Coaching. Valmennus kestää noin kolme kuukautta ja valmennuksen läpikäyneet saavat Viestintäairut-diplomin.

Mitä valmennus sisältää?

Valmennus sisältää:
• aloituspalaverin valmennuksen tilaajien kanssa
• inspiraatioluennon koko valmennettavalle yhteisölle
• 4 x 3 tunnin työpajaa tuleville viestintäairueille
• viestintäairueiden valmistaman ja toteuttaman yhteisen tilaisuuden koko organisaatiolle

Koko valmennuksen ajan:
• viestintäairuet miettivät, toteuttavat ja kehittävät toimintaansa organisaatiossa
• viestintäairueiden roolia viilataan ja tavoitteita kirkastetaan juuri kyseiselle organisaatiolle sopivaksi yhteistyössä johdon kanssa ja huomioiden airueiden omat vahvuudet ja valmiudet
• viestintäairueilla on käytettävissään valmentajien tuki ja apu

Haluatko mukaan pilottivalmennukseen?

Lue lisää valmennuksesta artikkeleista ”Viestintäairut on hyvän muutoksen sanansaattaja – ilmoita yhteisösi mukaan!” ja ”Viestintäairut – pilottivalmennus”.

Ja täytä hakulomake. Sinun yhteisösi saattaa saada valmennuksen matkakulujen hinnalla. Onnea matkaan!

-Viestintäairut on uuden ajan tarinankertoja-

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s