Kun työ pyörii mielessä jatkuvasti

Twitterissä tuli taannoin vastaani twiittaus, jossa pyydettiin suosittelemaan mindfulness-kirjallisuutta, jotta pään vilinän saisi pysäytetyksi.

Omat ehdotukseni lähtivät näppäimiltä ennen kuin ehdin sen enempää fundeerata. Jostain omakohtaisen kokemuksen selkäytimestä viesti taisi lähteä. Kirjallisuuskin unohtui. ”Kävely, hengittely, lempibiisi, voimalause…Tai tikkataulu, kutimet, ukulele, kengurukeppi -> jotain IHAN muuta! :D”

 

Pitääkö olla huolissaan?

Twiitti sai pohtimaan asiaa tämän päivän työelämän näkökulmasta. Kuinka monella meistä mahtaa työ pyöriä päässä vapaa-ajallakin? Mitä voi tehdä silloin kun silittäessä, siivotessa tai autoa huoltaessa ajattelee vain töitä? Pitääkö olla huolissaan, jos ajatukset täyttää työpaikan pöydällä rojehtiva paperikasa eikä perhe, parisuhde tai pizzaperjantai?

Työasioiden ajattelusta vapaa-ajalla ei ehkä pidä olla huolissaan, jos se tuntuu innostavalta ja ihanalta. Jos taas työn ajattelu ahdistaa, saa sydämen hakkaamaan ja hien pukkaamaan kainaloihin, asia ei ehkä ole aivan niin ok. Jos pään sisällä pyörii alvariinsa työasioita, joita ei haluaisi siellä pyörivän, voi lähteä miettimään keinoja tilanteen pysäyttämiseksi tai rauhoittamiseksi.

Monenlaisia keinoja

Kaikki eivät pysty lukemaan, meditoimaan tai hiljentymään silloin kun päässä vilisee.  Toiselle ei toimi lenkkeily, urheilu tai metsässä kävely. Kolmas ei koe hyötyvänsä musiikin kuuntelemisesta. Yhtä oikeaa, kaikille automaattisesti sopivaa tapaa ei ole. Paitsi persoonasta, myös aiheesta ja elämäntilanteesta riippuen oman mielen rauhoittamisen tavat vaihtelevat.

Jos työelämä tulee häiritsevästi mukaan vapaa-ajalle ja vaikkapa jatkuvaksi yökyläilijaksi, voi oma-apukeinojen lisäksi olla tarpeellista kääntyä esimerkiksi työterveyshuollon puoleen. Työhön ja työntekemiseen liittyvistä asioista keskusteleminen avoimesti esimiehen ja työkavereiden kanssa tai työnohjauksessa, hyödyttää myös monia. Tärkeää on kuitenkin kuunnella itseään herkällä korvalla ja toimia sen mukaan. Ja rohkeasti pyytää tarvittaessa apua.

Kerää vilinänpysäytyksen vinkkivarasto

Niitä hetkiä varten, kun päässä vilisee, voi kokeilla kerätä itselleen vilinänpysäytyksen vinkkivaraston. Sitten kun tilanne on ns. päällä, on jo valmiiksi mietittynä useita erilaisia tapoja, joita voi kokeilla omien ajatustensa rauhoittamiseen.

  1. Pidä 1-2 viikkoa päiväkirjaa
  • Kirjaa ylös tilanteet, jolloin koet työajatukset häiritsevinä.
  • Kirjaa ylös, mihin työasiaan ajatukset liittyvät.
  • Kirjaa ylös kellonaika, tilanne, kesto yms.
  1. Tutki päiväkirjaasi 1-2 viikon jälkeen
  • Minkälaisissa tilanteissa työasiat ovat olleet mielessä eniten?
  • Löytyykö tilanteista samankaltaisuutta? (samat jutut, samat ajat, sama kesto tms.)
  • Onko vapaahetkiä, jolloin työ ei ole ollut mielessä? Mitä sellaisina hetkinä tapahtui?
  1. Rakenna kategoriat
  • Jaa päiväkirjan perusteella löytämäsi vilinätilanteet kolmeen-neljään eri kategoriaan (vaikkapa yövilinät, sunnuntai-iltavilinät jne.)
  • Anna kategorioille niille sopivat nimet ja kirjaa ne ylös.
  1. Kerää ja kokeile
  • Jaottele eri kategorioiden alle ne toimenpiteet, joita olet aiemmin tehnyt kyseisenlaisten vilinähetkien pysäyttämiseksi (jumppa, kaveripuhelu tms.)
  • Keksi jokaiseen kategoriaan lisää uusia toimintavinkkejä.
  • Kysy ja kerää vinkkejä myös kavereilta, lehdistä, uutisista jne.
  1. Vinkkilista ja sen käyttäminen
  • Kun seuraava ”työajatusvilinähetki” tulee, kaiva vinkkilista esiin.
  • Valitse tilanteeseen sopiva kategoria ja kokeile kirjaamiasi toimintavinkkejä.
  • Pyri tunnistamaan mikä itselläsi auttaa missäkin tilanteessa -> lisää sitä.

****
Haluatko jakaa ajatuksiasi tai kokemuksiasi tästä harjoitteesta? Tai haluatko kysyä harjoitteesta jotakin? Voit laittaa kommentin kommenttiosioon tai viestitellä suoraan minulle.

Terkuin,
– Terhi

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s