Kotiretriitti – 7 vinkkiä rauhalliseen rentoiluun

Tänä päivänä elämässä tuntuu olevan kovasti hoppua, kiirettä ja suorittamista. Odotamme paljon paitsi itseltämme ja läheisiltämme, myös harrastuksiltamme, työpaikaltamme ja ystäviltämme. Joskus on hyvä pysähtyä, olla läsnä vain itseään ja omia ajatuksiaan varten.

Irtiotto arjen kiireestä

Monet seurakunnat, yhteisöt ja yhdistykset tarjoavat retriittejä mahdollisuutena jättää arjen paineet ja stressi hetkeksi taakse. Myös yritykset järjestävät työntekijöilleen retriittejä esimerkiksi yhteishengen ja työhyvinvoinnin tukemiseksi.

Retriitissä ladataan akkuja kiireen ulottumattomissa yleensä luonnonkauniissa ympäristössä ja täysihoidossa. Retriitti voi olla hiljaisuuden retriitti, hengellinen retriitti tai jonkin teeman ympärillä pyörivä keskustelevakin kohtaaminen.

luonto retriitti koti rauha

Rauha ja rentous voi löytyä kävelylenkiltä

Oma retriitti – rauhallista rentoiluaikaa

Kaikki eivät kuitenkaan halua tai voi lähteä näihin tarjolla oleviin retriittiviikonloppuihin. Kyse saattaa olla ajasta tai rahasta tai siitä, ettei halua viettää aikaansa tuntemattomien ihmisten kanssa jossakin tuntemattomassa paikassa. Rauhallinen yksinolo voi houkutella enemmän.

Tällöin vaihtoehtona voisi olla ”kotiretriitti”, joka kestää vaikkapa vuorokauden. Järjestäminen lienee mahdollista, jos sen suunnittelee ennakkoon ja saa samassa asunnossa punkkaavat mukaan juoneen.

  1. Järjestä retriitti silloin kun lapsesi, puolisosi tai asuinkumppanisi on muualla. Kerro heille suunnitelmasi.
  2. Siivoa ennen retriitin alkua asuntosi tai se tila, jota aiot rentoiluaikanasi käyttää. Itse retriitin aikana ei ole tarkoitus siivota.
  3. Täytä jääkaappi hyvällä ruoalla.
  4. Hemmottele itseäsi: käy esimerkiksi hierojalla, kampaajalla tai kosmetologilla. Tai lämmitä sauna, tee kotona itsellesi manikyyri tai pedikyyri tai ota päiväunet.
  5. Sulje virtuaalinen maailma pois. Unohda sähköpostit, tekstiviestit, puhelut ja some.
  6. Tee sellaista mikä tekee mielesi iloiseksi ja olosi rennoksi. Käy kävelylenkillä, maalaa, kirjoita, soita, neulo, lue hyvä kirja, katso lempielokuvasi tai kokeile meditaatiota.
  7. Mene nukkumaan ajoissa äläkä laita herätyskelloa soimaan. Nuku niin pitkään kuin nukuttaa. Anna kehosi määrätä milloin unta on ollut riittävästi.

Oivalluksia arkeen

Kotiretriitin aikana voisi olla hyvä kirjoittaa omia ajatuksia ylös, jos se vain tuntuu luontevalta. Retriitin aikana heränneisiin tunteisiin, ajatuksiin ja oivalluksiin on hyvä sitten palata arjen keskellä ja pohtia mitä ne kertovat itsestä, työstä, elämästä, toiveista ja tarpeista.

****
JK. Aina teksti-ideoita ei saa pelkästään oman alan ammattikirjallisuudesta. Tämäkin kirjoitus sai aiheensa ja muotonsa Kate Forsterin romaanista: The Perfect Retreat.

– Terhi
www.aikatra.com
@aikatranterhi

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s