Työilmapiiri – hyvän työkaverin muistilista 3/10

Minkälainen on hyvä työkaveri? Mitä se tarkoittaa? Mistä tunnistaa hyvän työkaverin? Asiaa on tullut mutusteltua niin kollegoiden kanssa kuin koulutuksissa ja valmennuksissa asiakkaidenkin kanssa. Tässä näiden mietintöjen pohjalta kymmenen kohdan pikamuistilista hyvään työkaveruuteen. Pätkä kerrallaan.

Työilmapiiri on yksi suurimmista työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Valtaosa suomalaisista on sitä mieltä, että jokaisen työntekijän tulee kantaa vastuuta oman työyhteisönsä hyvinvoinnista.

Mitä tuot työpaikalle?

Tunnetilat tarttuvat herkästi, joten mieti, mitä itse tuot tullessasi työpaikalle. Työpaikalle ei ole tarkoitus tulla raivoamaan tai kiukuttelemaan. Moni kokee ahdistavaksi kiukkupussin tai känkkäränkän kanssa työskentelyn. Käytöstavat ne pitää olla työpaikallakin.

Negatiivisuus tekee ilmapiirin raskaaksi, kun taas positiivinen asenne auttaa jaksamaan monessa paikassa. Pyri löytämään epäkohtiin ja kehittämisen paikkoihin ratkaisuja ja huomaamaan mahdollisuuksia epäonnistumisten korostamisen ja kaivelemisen sijaan.  Valittamisellakin on toki aikansa ja paikkansa, mutta ennen kuin avaa suunsa, voi olla hyvä ennakkoon pohtia valituksen aiheisiin myös joitakin ratkaisuehdotuksia. Suhtaudu positiivisesti myös työkavereiden ideoihin ja ehdotuksiin.

Kuppikuntaisuus ja selän takana pahan puhuminen ovat todella tehokkaita tapoja pilata ilmapiiri; ”me ei olla sun kaa” – hommelit ei kuulu työpaikalle. Avuliaisuus ja hyvän puhuminen ja korostaminen taas ovat omiaan lisäämään positiivista ilmapiiriä. Kun asenne työpaikalla on ”meillä autetaan, jeesataan ja tsempataan”, se luo aivan erilaisen fiiliksen, kuin ”meillä vedetään matto alta, puhutaan pahaa ja tuikataan ilkeyksiä joka väliin” -asenne.

Hyväntahtoinen huumori, hauskojen sattumusten, onnistumisten ja tarinoiden jakaminen ja yhdessä niille nauraminen –  siinä sitä on tiukkaa lisäliimaa hyvälle ja raikkaalle työilmapiirille.

Huono työilmapiiri näkyy ja tuntuu myös ulospäin

Huono työilmapiiri vaikuttaa helposti myös asiakkaisiin ja sitä kautta työn tuottavuuteen ja tuloksellisuuteen. Vaikka moni työntekijä sanookin, että ”ei me asiakkaalle kiukutella tai näytetä jos meillä on ristiriitoja”, ulkopuolinen saattaa vaistota hyvinkin helposti, että täällä ei muuten kaikki ole hyvin.

Silloin kun asiakas ei saa enää kunnon palvelua, kokee olevansa tiellä ja häiriöksi tai saa osakseen jopa tiuskimista, työpaikan huono ilmapiiri on jo todella pitkällä. Ja sitten jos työntekijä vielä vuodattaa asiakkaalle ”kuinka täällä ei mikään ikinä toimi” tai ”työkaverit eivät ole työstään yhtään ajantasalla ja esimies nyt on sellainen” – silloin ollaan liki upoksissa!

Kannattaa siis myös pohtia, minkälainen olo työpaikasta ja meiningistä tulee työyhteisön ulkopuolisille. Mitä viestimme olemuksellamme, käytöksellämme, keskinäisellä vuorovaikutuksellamme ja puheellamme. Ja jos huomaa asiassa kohennettavaa, sille pitää tehdä jotakin.

Jokaisella työntekijällä on vastuu

Työilmapiiri pysyy hyvänä, kun jokainen päättää olla toiselle hyvä työkaveri. Kunkin henkilökohtaisella vastuulla on se, ettei hapata työpaikan ilmapiiriä ja levitä ympärilleen pahaa mieltä.

Mieti minkälaisessa työilmapiirissä itse haluaisit työskennellä ja ryhdy sitten rakentamaan sitä omalta osaltasi. Jokainen meistä on vastuussa omasta toiminnastaan  ihan itse. Sitä vastuuta ei voi sälyttää kenellekään toiselle. Ei edes esimiehelle.

– Terhi
www.aikatra.com
@aikatranterhi

*****
Muistilistan edelliset osat löydät täältä:
Ammattitaidon ylläpito – hyvän työkaverin muistilista 2/10
Käytöstavat – hyvän työkaverin muistilista 1/10

hyvan tyokaverin muistilista

Hyvän työkaverin muistilista

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s