Luottamus ja luotettavuus – hyvän työkaverin muistilista 4/10

luottamusjaluotettavuus

Minkälainen on hyvä työkaveri? Mitä se tarkoittaa? Mistä tunnistaa hyvän työkaverin? Asiaa on tullut mutusteltua niin kollegoiden kanssa kuin koulutuksissa ja valmennuksissa asiakkaidenkin kanssa. Tässä näiden mietintöjen pohjalta kymmenen kohdan pikamuistilista hyvään työkaveruuteen. Pätkä kerrallaan.

Mitä tarkoittaa työpaikoilla luottamus? Mitä tarkoittaa olla luotettava työkaveri? Mistä koostuu luotettavuus?

Luottamuksesta puhutaan paljon. Ihmisiä tsempataan luottamaan ja luottamisesta ja luottamuksesta puhutaan herttaisin ja ihannoivin sanankääntein. Vinkkeli asiaan voi olla se, että kun luottaa toisiin ihmisiin ja työkavereihin, on hyvä ihminen ja työntekijä ja kaikki on silloin aika ihanasti.

Aina ei ole luottoa

Työntekijälle, jolla on vaikeuksia luottaa työkaveriinsa tai firman systeemeihin, saatetaan kommentoida, että ”sun täytyy vaan nyt yrittää luottaa”, ”miksi et luota ihmisiin”, ”mistähän tuo sun luottamuspula oikein mahtaa johtua” tms. Pallo heitetään tällöin tyystin sille ihmiselle, joka ei luota. Annetaan ehkä ymmärtää, että vain hänessä on vika. Peiliin katsomisen paikka nimittäin saattaisi olla sillä toisellakin puolella. Sillä henkilöllä tai sillä työyhteisöllä, johon on vaikeaa luottaa.

Mitäs jos työkaveri pöllii ideat omiin nimiiinsä, vetää mattoa jalkojen alta aina kun silmä välttää, vähättelee toisten tekemisiä tai ajaa selkeästi vain omaa etuaan kyynärpäät tanassa? Voiko silloin luottaa? Ja vielä isompi kysymys: pitääkö silloin luottaa?

Luottamus ansaitaan arjessa

Työyhteisöllä, johtamisella ja työpaikan kulttuurilla on suuri merkitys luottamuksellisen ilmapiirin rakentamisessa työpaikalla. Me ihmiset kuitenkin muodostamme sen työyhteisön ja teemme sen ilmapiirin. Me voimme joko luoda tai tuhota sen omalla käytöksellämme. Luottamus kuhunkin meistä syntyy siitä, että olemme itse työkavereita kohtaan luotettavia ja siten näyttäydymme heille luottamuksen arvoisena.

Luotettava ja luottamuksen arvoinen työkaveri harvemmin:

  • vähättelee toisen tekemisiä
  • naamioi pahantahtoisuuden hyväntahtoisuuteen
  • nappaa toisen ideat itselleen
  • puhuu selän takana pahaa
  • levittää juoruja ja huhuja
  • rakentaa työpaikalle klikkiverkostoa
  • tekee näennäisesti yhteistyötä
  • ajaa omaa etuaan muiden kustannuksella
  • korostaa, vahtii ja varjelee omaa reviiriään, tietojaan ja osaamistaan
  • etsii syntipukkeja
  • viestii asioita rivien välistä
  • pitää yllä suosikkijärjestelmiä
  • pettää lupauksensa

Toiseen luottaminen ei välttämättä ole tuosta vaan annettuna olemassa. Aika usein se vasta arjessa ansaitaan.

Luottamus syntyy teoista, ei pelkistä kauniista luottamuspuheista.

*****
JK. Kirjoituksessa on käytetty pohjana Työturvallisuuskeskuksen julkaisua: Luottamuksen rakentaminen työyhteisön vuorovaikutuksessa. Julkaisussa annetaan hyviä ohjeita luottamuksen ilmapiirin kasvattamiseen työpaikoilla. Kannattaa ehdottomasti tutustua!

– Terhi
www.aikatra.com
@aikatranterhi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s