Heräätkö öisin murehtimaan?

Yle kyseli suomalaisilta, mitä he murehtivat herätessään yöllä. Vastauksia tuli tuhansia. Vastaajat kertoivat yöllä murehtivansa muun muassa työasioita, ihmissuhteita, tekemättömien asioiden listoja, ilmastonmuutosta, polttopuiden riittämistä tai kukkien kastelemista. Murehtimisen aiheita on siis laidasta laitaan.

Vuonna 2011 naisista 20 prosenttia kertoi nukkuvansa omasta mielestään liian vähän ja jatkotutkimuksessa heitä oli jo 25 prosenttia. Miehistä 16 prosenttia tunsi nukkuvansa aiemmin riittämättömästi ja vuonna 2017 heidän määränsä oli noussut jo 22 prosenttiin. Kuudessa vuodessa vähän nukkuvien yli 30-vuotiaiden määrä on lisääntynyt. Suunta on siis huolestuttava.

Päivällä varsin vähäpätöisiltäkin tuntuneet asiat saattavat paisua yöllä suuriksi möröiksi. Yön hiljaisilla hetkillä on taipumus nimittäin saada omat ajatukset kuulumaan kovemmin, kun päivän aktiviteetit eivät ole ajatuksia ”dumppaamassa”.

5 vinkkiä nukahtamiseen

Jos heräät satunnaisesti aamuyöllä murehtimaan asioita, ei kannata jäädä sänkyyn pyörimään. Kokeile vaikka seuraavia konsteja uudelleen nukahtamiseen. Itse käytän näitä kaikkia vaihtelevasti tilanteen ja fiiliksen mukaan.

  1. Tee hetki jotain muuta
    – juo lasi vettä tai maitoa
    – silitä koiraa tai kissaa
    – lataa kahvinkeitin aamuvalmiiksi tms. pientä
  2. Pidä pikahuolihetki
    – kirjaa ylös mitkä asiat nyt yöllä vaivaavat
    – mieti pari pientä asiaa, joita aiot huomisesta lähtien näille asioille tehdä
    – puhu itsellesi järkeä: nyt en voi näille asioille mitään
  3. Lue hetki jotakin kevyttä
    – lue kirjaa
    – selaile lehteä
    – ei älyhässäköitä!
  4. Kuuntele kuulokkeilla jotakin rentouttavaa
    ASMR (Aloita kokeilemalla vaikka jompaa kumpaa näistä suomalaisista videoista: Apua nukahtamisvaikeuksiin / Stressaako? )
    – rentoutusnauhoite
    – äänikirja, podcast
  5. Älä ota unesta ja nukkumisesta stressiä
    – laita silmät kiinni ja ajattele jotakin mukavaa
    – laita silmät kiinni ja keskity hengittämiseen  -> lepokin on tärkeää
    – nouse ylös, oli kello mitä tahansa -> aloita aamu aiemmin, seuraavana yönä saattaakin jo nukuttaa!

Terveisin,
– Terhi

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s