Oppimiskokemuksia 2/3: Kaaoksesta hämmennykseen

Oppimiskokemuksia-teksteissä avaan Digitaalisuus palveluliiketoiminnassa -opintojeni aiheuttamia tuntoja, mahdollista edistymistä, kompastelua ja onnistumisia.

Ironia, naivius, suorasanaisuus, ihmettely ja itselle nauraminen kuuluvat näiden tekstien genreen. Kaikkea ei pidä ottaa niin vakavasti.

Tekstien kirjoittaminen oli osa opintoja ja ne on kirjoitettu keväällä 2016.

*****

Olen ollut lähiviikot hieman hämmennyksissäni. Sähköpostini ei ole kilahdellut joka toinen päivä ja syytänyt lisätehtäviä, en ole kainalot hiestä märkänä lähetellyt tehtäviä viimeistään klo 23.59 eikä herätyskello ole soinut ihmeellisiin aikoihin. Sähköinen kalenterinikin on ollut kummallisen  hiljainen.

On ollut aivan outo fiilinki. Ihan kuin jotain olisi puuttunut…

Ideapajalta päivää

Edellinen Digitaalisuus palveluliiketoiminnassa -koulupäivä oli viime kuussa ja homma oli ollut aika tiukkaa paahtoa siihen saakka. Uusia tehtäviä pärähti sähköpostiin tasaisen varmasti ja henkinen puuskutus alkoi yleensä välittömästi. Juu asiasta oli kyllä tunnilla puhuttu, että työskentelytunnit on mitoitettu ja juu kyllä ajan pitäisi riittää.

Mutta. Kun on muutakin elämää, nukkuakin pitää ja töissä käydä. Ja kyllä myös toisten opiskelijoiden ideoiden ja ajatusten lukeminen vaatii aikaa. Ei voi vaan huitaista, että ”jaahans tämmönen, arvonpa numeroksi kakkosen”. Pelkkä tuntimäärä ei tässä, niin kuin ei monessa muussakaan asiassa, pysty määrittämään prosessia ja sen vaikeutta, kestoa tai tehokkuutta.

Opintoja
Opintoja työn lomassa.

Saattaa myös olla, että ei ole kovin hyödyllistä kysellä meiltä opiskelijoita, kuinka paljon käytämme aikaa tehtävien tekemiseen, koska emme välttämättä kerro totuutta.

Kaikilla opiskelijoilla on erilaisia elämäntilanteita menossa. Toisilla haastavampia kuin toisilla. Saattaa olla, että kukaan ei kehtaa julkisesti kertoa, että käytti tehtäviin kolme kertaa enemmän aikaa kuin piti. Jokuhan voisi vielä ajatella tämän kuultuaan, että ”ja lopputulos oli kuitenkin vain tuommoinen” tai, ”ilmankos tulos oli niin hyvä, toisilla kun näyttää sitä aikaa olevan määrättömästi käytettävänään”. Jos taas aikaa on käyttänyt vaikkapa puolet vähemmän opiskelijakavereihin verrattuna, saattaa se sisäinen pöpöttäjämme alkaa huudella: ”siksi tämä lopputulos olikin tällainen onneton, kuinka hyvä se olisikaan tullut, jos olisin käyttänyt paljonpaljon enemmän aikaa hiomiseen…”

Tällaisia me ihmiset olemme. Tärkeintä on kuitenkin, että jokainen itse tietää oman tapansa ja tyylinsä työskennellä, opiskella ja oppia. Nykyaikaa on se, että vain työn tulokset puhuvat puolestaan ei pelkkä työhön käytetty aika. Ja se on hyvä niin.

Mielenkiintoista on muuten nähdä, mistä kurssin arvosanat muotoutuvat. Olemme panostaneet valtavasti ideoihin ja niiden kehittämiseen. Jos yhden uuden innovaation keksimiseen tarvitaan noin 3000 ideaa, niin epäilenpä, että kellään meistä olisi ollut aikaa tällaiseen tuhansien ideoiden tuottamiseen. Ellei sitten ole pystynyt ideoimaan ja prosessoimaan kokopäiväisesti.

Puhdas digitaalisuus on ehkä jäänyt tässä ideapajassamme pikkuisen velipuolen asemaan, vaikka toki se pohjavireenä on matkassa kulkenutkin.

”Kun juna meni, se sitten meni” ja muita legendaarisia sloganeita

Edellisenä koulupäivänä puolenpäivän aikaan astui kurssilla kehiin myös toinen opettaja. Puoleen päivään saakka mentiin edelleen ideapaja-teemalla ja sen jälkeen jatkettiin digitaalisuudella. Olin samaan aikaan innostunut, jännittynyt ja jotenkin tyhjä.

Puhuimme ensimmäisellä päiväpuolikkaalla mm. siitä, että kuinka kiva olisi ollut tehdä vaikka ryhmätöitäkin. Nyt ideoita puurrettiin yksin ja kieltämättä ainakin omalla kohdallani: välillä hyvin yksisilmäisesti. Omalle jutulleen tulee sokeaksi, ja jonkinlaista välipalautetta omista ideoista olisi toivonut. Että hoksaako sitä enää metsää puilta ja mahtaako sitä ampua jo kärpäsiä tykillä. Opettajan näkemys siitä, että ”ryhmätöissä toiset tekee, toiset vapaamatkustaa ja kaikki saa saman numeron”, oli ihan relevantti. Haluttiin, että kaikki painavat itsenäisesti niska limassa töitä, ja niinhän siinä taisi käydäkin. Tosin matkan varrella tippui aikamoinen määrä opiskelijakavereita pois kyydistä.

Muistivihkooni kirjoitin pari muutakin legendaarista opettajan kommenttia, jotka kyllä allekirjoitan: ”Opintopisteet pitää ansaita, ei niitä pelkällä istumisella saa.” ja ”Jos juna menee ja deadlinet menee, niin niinhän se sitten menee, elävässäkin elämässä”.

Junamatkalla
Koulumatkalla junassa innovoiden – vielä kyydissä…. Tunnelmaa piisaa.

Luovuudesta puhuimme myös. Luovuus ei välttämättä puhkea kukkaan rajattoman vapauden keskellä, vaan todellista luovuutta voi olla se, että tiukkojen rajojen ja säännöstenkin keskellä keksii jonkin ihan uuden tavan työskennellä, tehdä ja toteuttaa. Ideoida ja innovoida. Luovuus vaatii vähän ponnisteluakin. Se ei välttämättä tule ihan vaan annettuna. Tuosta vaan. Tekemättä mitään.

Toisella päiväpuolikkaalla tartuttiin sitten vihdoin digitaalisuuden ihmeelliseen maailmaan. Tunnelma oli rento, iloinen ja innokas. Sukellus some-maailmaan oli vauhdikas: mietittiin digistrategiaa, tutustuttiin nettisivujen arviointityökaluihin mm. Nibbleriin ja Hubspottiin, mietittiin miksi yritys on olemassa, miten viestitään, mitä asiakkaalle luvataan ja mitä toimitetaan. Terveen yrityksen työkirja oli myös uusi hieno löytö. Päässä kävi innostuksen pyörremyrsky. Nyt oltiin sen äärellä, jota olin kurssilta tullut hakemaan!

Olenpa iloinen, etten siis iskenyt niitä kuuluisia hanskoja tiskiin tai hypännyt junasta. Pikkuisen on muuten voittajaolo 😀 Ja samaan aikaan vähäsen ”eksynytkin”: siihen paineen tunteeseen taisi jo tottua ja jäädä ehkä vähän koukkuunkin…

Koulublogiin kuva
Sanahässäkkä. Merkityksellisiä sanoja tällä kurssilla.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s